نویسندگان: متقی زاده عیسی*, پروین نورالدین, محمدی رکعتی دانش, اسماعیلی سجاد
* گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانلود فایل کامل مقاله از اینجا
چکیده:
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
کلید واژه: آموزش عربی، روش های تدریس فنون تدریس، قواعد عربی
دستور زبان یا گرامر مجموعه قوانین و ضوابط حاکم بر ساختار واژهها، جملهها، واجها و آواها و معناها در زبان است. به عبارت دیگر، دستور زبان مجموعه قواعد و آیینهایی است که اهل زبان آنها را بهطور ناخودآگاه فراگرفته و زبانآموزان، برای درک بهتر گفتار و نوشتار اهل زبان، آن را میآموزند.[۱] در تقسیمبندیهای سنتی، دستور زبان بهطورکلی از دو شاخه واژهشناسی (صرف) و جملهشناسی (نحو) تشکیل شدهاست. صرف و نحو با هم دستورِ یک زبان را تشکیل میدهند؛ ولی امروزه دستور زبان را، که زیرشاخهای از دانش زبانشناسی به شمار میآید، دارای بخشهای آواشناسی، واجشناسی، صرف، نحو و معناشناسی میدانند.
تعریف
در زبانشناسی، دستور زبان مجموعهای از قوانین ساختمانی در زبان است که ساختِ جملهها، عبارتها، و کلمهها را در هر زبانی معیّن میکند. این اصطلاح همچنین به مطالعهٔ این قوانین نیز اطلاق میشود که در اینزمینه شامل علم نحو، ریختشناسی، و واجشناسی است که اغلب با آواشناسی، معناشناسی، و عملگرایی کامل میشود. زبانشناسان عموماً این اصطلاح را به قوانین املایی اطلاق میکنند، هرچند کتابهای کاربردی و راهنماهای متداول ــ که خودشان را دستور زبان مینامند ــ ممکن است به قواعد املا و نشانهگذاری اطلاق شوند.
دستور زبان؛ ساختار و سامانه زبان است. دستور زبان شامل زبانشناسی نحوی و ساختشناسی واژگانی زبان است. بسیاری بر این باور هستند دستور زبان یا گرامر شامل قوانین زبان است در صورتی که حقیقتاً هیچ زبانی شامل قانون نیست (به استثناء زبان اسپرانتو). زیرا قانون توسط عدهای وضع میشود ولی گرامر توسط هیچکس وضع نشده است. زبان به مرور زمان تغییر میکند. به تعریفی دیگر دستور زبان بازتابی از زبان در یک دوره مشخص است. گرامر زبان باعث میشود تا آموزندگان زبان، سریع تر و تاثیرگذارتر آن را بیاموزند. وقتی آموزندگان زبان؛ دستور زبان را بیاموزند، قادرند خیلی چیزها را خود درک کنند و از مراجعه به معلم و کتاب بینیاز شوند.