بی علاقگی نسبت به رشته ریاضی در دبیرستانبی علاقگی نسبت به رشته ریاضی در دبیرستان

بی علاقگی نسبت به رشته ریاضی در دبیرستان

 

دانش آموزان به رشته ریاضی کم علاقه شده اند/بحران کمبود مهندس در آینده
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بارها خطر کاهش گرایش به رشته ریاضی را گوشزد و اعلام کرده ام که آینده مهندسی در خطر است.

عبدالرسول عمادی با اشاره به کاهش حضور دانش‌آموزان در رشته ریاضی اظهار کرد: در جریان هدایت تحصیلی کاهش محسوسی را در گرایش به رشته تجربی داریم، منتها کمتر به نفع رشته ریاضی تمام شده و بیشتر به نفع رشته انسانی و حتی رفتن دانش‌آموزان به سمت شاخه‌های فنی و کاردانش بوده است.

وی افزود: همچنان نگران رشته ریاضی هستیم، البته باید به این مسئله توجه کنیم که برای فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی زمینه اشتغال نهایی در رشته‌های مهندسی و ریاضی چندان تضمین شده نیست که باعث کاهش گرایش خانواده‌ها شده است.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عدم گرایش به ریاضی در مناطق کشور عمدتا سه دلیل دارد گفت: یک دلیل این است که در برخی مناطق که داوطلب ریاضی کم است به حدنصاب تشکیل کلاس نمی‌رسد، مثلا سه یا چهار دانش آموز داریم و خود به خود برای آنها کلاس تشکیل نمی‌شود. یک علت دیگر عدم علاقه است و عمدتا به این دلیل است که کمتر منجر به اشتغال می‌شود.

عمادی ادامه داد: یک علت دیگر هم ترس از ریاضی است. حجم بالای محتوا و کار بیشتری که این درس نیاز دارد یک ترس را بوجود آورده؛ البته در گذشته گرایش بیشتر بود زیرا زمینه اشتغال وجود داشت و بچه‌ها رنج ریاضی را می‌پذیرفتند.

وی با اشاره به اینکه ما با ایجاد زمینه‌های اشتغال و امید به آینده و با تجدید نظر در محتوای کتب ریاضی که بیشتر نیازها را پوشش دهد به دنبال افزایش گرایش به سمت ریاضی هستیم گفت: همچنین با تشکیل کلاس‌های کم تعداد می‌توانیم رشته ریاضی پوشش دهیم. هر سه هدف را در برنامه‌هایمان داریم و پیگیر آن در تعاملات فرابخشی هستیم.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: بارها خطر کاهش گرایش به رشته ریاضی را گوشزد و اعلام کردم که آینده مهندسی در خطر است.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *