مقالات حوزه گردشگری سلامت در ایران
در این بخش مقالات مربوط به گردشگری سلامت در ایران منتشر می شود:
برای دستیابی به هر مطلب روی عنوان آن کلیک کنید
نقش دانش آموختگان رشته عربی در توسعه تجارت الکترونیک با کشورهای عربی (کشور عراق به عنوان نمونه)
سهم ایران از گردشگری سلامت
برخلاف خدمات به ظاهر یکسانی که درسفرهای درمانی به متقاضیان و گردشگران ارائه میشود، بسته به هدف نهایی بیمار، مقصد دریافت این خدمات و هزینه درمان ، سفر درمانی برای هرگردشگر و درهر کشوری ،معنا و مفهوم متفاوتی دارد.
طبق آمارهای جهانی ارائه شده، در سال ۲۰۰۴ درآمد حاصل از گردشگری سلامت ۴۰ میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال ۲۰۰۶ به ۶۰ میلیارد دلار رسیده و در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. درواقع صنعت گردشگری درمانی یا سلامت اکنون مدتهاست است که درمیان عموم مردم درکشورهای مختلف محبوبیت بسیار یافته است. با این حال برخلاف خدمات به ظاهر یکسانی که دراین صنعت به متقاضیان و گردشگران ارائه میشود، بسته به هدف نهایی ازارائه این خدمات در مقصد یا دریافت این خدمات از سوی گردشگر، درهر کشوری این موضوع معنا و مفهوم متفاوتی دارد.
طبق تحقیقات انجام شده از سوی موسسه تحقیقات بازاریاب “رنوب” درباره گردشگری درمانی آسیا ، برای گردشگران امریکایی سفر با هدف درمان یعنی گردشگری سلامت و درمان به معنی صرفه جویی درهزینه های درمانی است. درامریکا گروههای کم درآمدتر یا گروههای طبقه متوسط که تحت پوشش خدمات درمانی نیستند برای دریافت امکانات درمانی وپزشکی ارزانتر راهی کشورهای دیگر میشوند.
برای گردشگران کانادایی و اروپایی هم صرفه جویی در هزینه یک اولویت مهم در انتخاب مقصد سفر برای درمان است اما علاوه بر انگیزههای مالی سفردرمانی به معنی رهایی از صف طویل انتظار در بیمارستانهای دولتی برای دریافت درمانهای پزشکی نیز هست. دراین کشورها طبقاتی با درآمد متوسط از مشتریان مهم واصلی گردشگری درمانی همان هستند که نمیخواهند انتظارهای بیپایان برای دریافت خدمات درمانی بیمارستان های دولتی کشورخود را تحمل کنند.