سیستم پایداری HAC چیست / جلوگیری از عقب رفتن خودرو در شیب های تند
سیستم HAC به خودرو کمک می کند تا هنگام شروع حرکت در سر بالایی ها بدون این که به ذره ای عقب برود، کاملا به سمت جلو حرکت کند.
حرکت دادن یک خودرو در سطح شیبدار گاهی اوقات کار مشکلی می باشد زیرا در شروع حرکت (بر خلاف جهت شیب) خودرو کمی به سمت شیب حرکت می کند.
این پدیده می تواند خطر آفرین باشد، برای مثال در یک محیط شلوغ و با شیب زیاد، عقب رفتن محسوس خودرو هنگام حرکت می تواند منجر به برخورد خودرو با عابر پیاده بشود.
خصوصا در خودروهای آفرود(خودرو های مخصوص رانندگی خارج از جاده مانند کوهستان ، بیابان و…) این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند چون گاهی اوقات اگر خودرو مقدار کمی به عقب حرکت کند، سقوط خواهد کرد و یا کنترل آن از دست راننده خارج خواهد شد.
همچنین اگر راننده مهارت کافی نداشته باشد(مخصوصا اگر مسیر لغزنده باشد)ممکن است چرخ های محرک خودرو بکسباد کند(به صورت درجا و هرز بگردد.)
برای رفع این مشکلات در بعضی از خودرو ها مخصوصا خودرو های شاسی بلند سیستم HAC را طراحی کرده اند.
عملکرد این سیستم به این صورت است که هنگامی که خودرو در شیب تند قرار دارد و راننده خود را از روی ترمز بر می دارد تا گاز بدهد، خودرو همچنان ترمز را در حالت فعال نگه می دارد(یعنی اگر چه راننده پای خود را از روی ترمز برداشته ولی خودرو همچنان ترمز می کند.)تا جایی که قدرت مورد نیاز برای به حرکت در آوردن خودرو تامین شود،آنگاه سیستم با غیر فعال کردن ترمز، اجازه ی حرکت به خودرو را می دهد.
تمام این مراحل توسط کامپیوتر خودرو (ECU) کنترل می شود و ECU از سنسور هایی در قسمت های مختلف خودرو استفاده می کند،مثلا یک سنسور، شیب را تشخیص می دهد،سنسور دیگر میزان گردش چرخ به عقب و سنسور دیگری مقدار قدرت تولید شده توسط موتور خودرو (به علت گاز دادن راننده قدرت موتور هر لحظه بیشتر می شود.) وسنسور های دیگر نیز قسمت های دیگر را اندازه می گیرند و اطلاعات را به ECU ارسال می کنند.
سپس ECU به ترمز، گیر بکس و قسمت های دیگر خودرو دستور لازم را می دهد تا این سیستم به طور بهینه عمل کند و اهداف خواسته شده را بر آورده سازد.
مانند سایر سیستم های پایداری خودرو ، شما می توانید این سیستم را فعال یا غیر فعال کنید؛