دانلود شیوه نامه اقدام پژوهی آموزش و پرورش
برای دانلود فایل شیوه نامه اینجا کلیک کنید
برای دانلود فایل نمونه اقدام پژوهی اینجا کلیک کنید
درنظام تعليم وتربيت كشور ما چندي است كه نقش و اهميت پژوهش بيش از گذشته مورد توجه جدي قرار گرفته است و در سند ملي تحول بنيادين كه در هفته هاي اخير تصويب و ابلاغ گرديد به صراحت بر ضرورت برنامهريزي و اقدام بر اساس پژوهش تاكيد شده است. در اين راستا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان اصلي ترين نهاد متولي امر پژوهش در نظام تعليم وتربيت رسمي كشور نقش فعال و ويژهاي را در توسعه فعاليتهاي پژوهشي و گسترش فرهنگ پژوهش در بين خانواده گسترده فرهنگي و به ويژه معلمان بر عهده دارد.
برنامه معلم پژوهنده از جمله دستاوردهاي نوپا و مهمي بوده است كه همواره از سوي سياستگذاران تعليم و تربيت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، شوراي تحقيقات استان ها، مديران و معلمان مورد توجه و حمايت عملي قرار گرفته است. روند صعودي مشاركت معلمان در اين برنامه و شركت گسترده آنها در دورههاي اقدامپژوهي و به تبع آن افزايش كيفيت طرح ها و اقبال روزافزون به اهميت تفكر و عمل مبتني برپژوهش در مجموعه آموزش و پرورش گواه اين مدعاست . بر اساس جايگاه موثر اين برنامه و اثربخشي پژوهش در برنامهريزيهاي آموزشي، ارتقاي كيفيت نظام آموزش و پرورش ، تقويت بنيان هاي فكري،اجرايي وساختاري معلمان ومجهز نمودن آنها به بينش علمي، توليد دانش و همچنين بهرهگيري از تجارب وانديشههاي آنان در جهت بهبود وضعيت كلاس درس و ساير بخش ها ، اجراي مطلوب اين فعاليت پژوهشي بيش از پيش اهميت مي يابد.
اجراي برنامه «معلم پژوهنده» به معلمان كمك ميكند تا آنان از طريق بهره گيري از شيوههاي پژوهشي، نسبت به شناخت مسائل و ابداع روش هاي نوين و موثر درجهت آموزش و يادگيري در كلاس درس ، دقت و حساسيت بيشتري از خود نشان داده ، شرايط موجود را بهتر تحليل نموده و در عرصههاي گوناگون و مرتبط با آموزش و پرورش با پشتوانه علمي اظهار نظر و عمل نمايند.بر اين اساس و با توجه وظايف محوله، بدينوسيله «شيوه نامه اجراي پانزدهمين برنامه معلم پژوهنده» بمنظوراجراي دقيق و هماهنگ و مشاركت فعال معاونتها وسازمان هاي حوزه ستادي،شوراي تحقيقات ادارات كل آموزش و پرورش استان ها ، كميتههاي پژوهشي ادارت آموزش و پرورش مناطق ،شهرستان ها و گروههاي آموزشي سراسر كشور به شرح زير ابلاغ ميگردد.
اهداف:
1- گسترش فرهنگ پژوهش در ميان معلمان و همكاران آموزش و پرورش
2- فراهم كردن زمينه شكوفايي استعدادهاي بالقوه و خلاقيت هاي معلمان در رفع نيازها و حل مسايل آموزشي و پرورشي
3- فراهم ساختن زمينه ارتقاء دانش ، مهارت و امكان باز آموزي معلمان و ساير همكاران آموزش و پرورش از طريق درگير نمودن آنان با «پژوهش در عمل»
4- آزاد سازي فرآيند توليد دانش از قيد و بند روش ها و تدابير خشك و انعطاف نا پذير
5- مستندسازي تجربههاي مفيد معلمان براي استفاده دست اندركاران آموزش و پرورش
6- مشاركت فعال در امر تغيير و باز سازي مداوم نظام آموزش و پرورش
7- ارتباط دادن ميان تئوري هاو رفتارهاي تربيتي و نتايج آنها
8- توسعه همكاري ميان فراگيران در بهبود جريان ياددهي و يادگيري
زمينههاي اقدام پژوهي:
هدف اساسي اقدام پژوهي (برنامة معلم پژوهنده) ،بررسي، شناسايي، تبيين و حل مسأله و مشكل محيط كار و فعاليت است (كلاس درس، مدرسه، و ادارات آموزش و پرورش) . از نتايج اقدامپژوهي براي حل مسائل خاص در موقعيتهاي معين استفاده ميشود. در اقدام پژوهي، معلم پژوهنده، پژوهش خود را شخصاً به مرحلة اجرا آورده و از نتايج آن در بهبود شرايط كاري خود بهره ميبرد. معلمان و فرهنگيان علاقهمند ميتوانند با بهرهگيري از اين روش به پژوهش بپردازند. برخي از مهمترين زمينههاي اقدام پژوهي در برنامه پانزدهم به شرح زير مي باشد:
-مسائل مربوط به فرایند یاددهی – یادگیری (روشهای تدريس ، سنجش واندازه گیری، فناوری اطلاعات ، خلاقیت ، گروه بندی و …
– مسائل مربوط به فرایند شناسایی ،اصلاح و بهبود مشکلات عاطفی و رفتاری دانش آموزان
– موضوعات مربوط به با نشاط سازی مدارس و کلاس های درس ، تحقق مدرسه زندگی
– موضوعات مربوط به مدیریت مدارس (بررسی مسائل و راه حل ها ) مواردی از قبیل: ارتقاء مشارکت اولیا دانش آموزان در اداره امور مدرسه ، بهبود فرایندهای مدیریت مدرسه ،ارزشیابی عملکرد دبیران ، روش های بهبود نظارت بر فعالیت های آنان ، ارتقاء جو مدرسه
– موضوعات مربوط به بهبود فرآیندهای مدیریتی در ادارات كل آموزش و پرورش استانها وادارات مناطق(مواردی نظیر بهبود فرآیند بهره وری ،بهبود فرآیند تصمیم گیری ، بهبود فرایند برنامه ریزی ،نظارت بر عملکردها ، مدیریت مشارکتی ، ارزشیابی عملکرد ، فرهنگ و جو سازمانی ،تکریم ارباب رجوع، مدیریت زمان ، کارآفرینی ، راههای افزایش انگیزه همکاران
– سایر موضوعات انتخاب شده به ابتکار و انتخاب معلمان وفرهنگیان