شیش و هشت میزنه یعنی چه – آهنگ شش و هشت
این اصطلاح ریشه در موسیقی ایرانی دارد و از اینجا نشأت گرفته است: پس از انقلاب با قوت گرفتن بحث حُرمت موسیقی و همان حکایت یک بام و دو هوای ایرانی در مورد این هنر، توجه به اجرای موسیقی بهاصطلاح وزین، فاخر و … بخصوص در مجامع رسمی بیشتر شد. از آنجا که بیشتر موسیقیهای مجالس بزم در میزان ۶/۸ اجرا میشدند (و میشوند) این متر موسیقی،مقیاسی برای شناسایی موسیقی سخیف شد. بهتدریج هر عبارت، رفتار، فرد و … که نشانهای از بیمفهومی، نامربوطی، مزخرفی و … داشت بین عوام به شش و هشت معروف شد.
گاه اصطلاحاتی در جامعه رواج پیدا میکند که به ظاهر بیمعنی به نظر میرسند اما با کمی تامل میتوان آن را ریشهیابی کرد؛ واژههایی مثل سامسونیک که بین عوام به محصولات سامسونگ اطلاق میشد که ترکیبی بود از نام این شرکت و برند سامسونیت(که کارش تولید کیف و چمدان است).
اما به مصداق «عیبش که بگفتی هنرش نیز بگو» بد نیست در مورد این متر معصوم هم صحبت شود. ۶/۸ موسیقی ایران را شاید بتوان با ۳/۴ موسیقی اروپا مقایسه کرد که ریتم والس را تشکیل میدهد. اما قطعات موسیقی که با استفاده از این متر ساخته شدهاند همانگونه که در مجالس بزم استفاده میشوند در موسیقیهای وزین اروپا نیز کاربرد دارند؛ کما اینکه متر موومانهای منوئه-که پای ثابت سمفونیهای بتهوون هستند) نیز ۳/۴ است.
در ایران نیز با اندک تأملی در رپرتوار موسیقی میتوان قطعات فراوانی را یافت که دارای متر ۶/۸ هستند و بههیچ وجه نمیتوان آنها را موسیقی مجلسی(به مفهوم عام) تلقی کرد؛ سرود «شهید مطهر» را که به خاطر دارید!
گذشته از تمام این صحبتها، یاد فیلم «مکس» سامان مقدم افتادم؛ آنجا که میگفتند زبان فارسی این روزها خیلی تغییر کرده و خیلی از لغتها معنی خودشان را ندارند. و آنجا عبارت غوغاسالار را بهعنوان گیتاریست معنی میکرد. به نظر خیلی هم بیراه نیست…
شیش و هشت میزنه یعنی چه – آهنگ شش و هشت