کتاب صوتی عربی (الخطاب الدینی بین التجدید والتهدید الأمریکی)
اسم الکتاب: الخطاب الدینى بین التجدید الاسلامى والتهدید الامریکى
اسم المؤلف: د. محمد عماره
از قسمت پایین گوش دهید
کتاب گویا یا کتاب صوتی، متن کتابی است که توسط یک یا چند گوینده خوانده و بصورت ضبط شده درمیآید. آن میتواند بصورت نمایشنامه اجرا شود یا ممکن است با موسیقی یا جلوههای صوتی همراه باشد. گاهی اوقات نویسنده با صدای خودش کتاب را میخواند و گاهی گویندگان حرفهای این کار را انجام میدهند.
تاریخچه
در ایران کتاب گویا نخستین بار در پاسخ به نیاز نابینایان در سال ۱۹۲۹ توسط دکتر جواد شوکولاتخور که خود نابینا بود ارائه شد ولی به سرعت و به دلیل جذابیت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. تاریخچه تولید و رواج این کتابها به سال ۱۹۳۱ میلادی برمیگردد زمانی که در ایالات متحده آمریکا اولین بار این نوع کتابها برای نا بینایان تحت پروژهای به نام «پروژه کتاب برای افراد نابینا» مطرح شد و اولین کتاب گویا حدود ۷۹ سال پیش در سال ۱۹۳۲ میلادی تولید شد. هم اکنون کتاب گویا پدیدهای شناخته شده در کشورهای توسعه یافته میباشد. این کتابها در دسته بندیهای مختلف شامل داستان، رمان، کودک و نوجوان، مذهبی، آموزشی، علمی، هنری و … میباشد. بعدها با اختراع و گسترش استفاده از نوار کاست و به دلیل سهولت استفاده از این کتابها و زیبایی و جذابیت آنها مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت و ناشران کتاب، حجم وسیعی از کتابهای خود را بدین شکل تولید نمودند. بطوریکه امروزه تقریباً این نوع کتابها در اکثر زمینهها تولید و مورد استفاده قرار میگیرند.
کتاب گویا به دو صورت روخوانی و نمایشنامه تولید میگردد. کتابهای گویا به اشکال مختلف بر روی نوار کاست، سیدی، فایل امپیتری (MP3) و غیره عرضه میشوند.
محبوبیت پخش کنندههای صوتی همراه مانند آیپاد، کتابهای صوتی را برای استفاده مردم رایجتر کرده است. این امر به گسترش ناگهانی کتابهای تولید شده از پروژههایی نظیر لیبریوکس شده است. که افراد داوطلب را برای خواندن کتابها سازماندهی میکند. کتابهای صوتی همچنین میتوانند توسط نرمافزارهای گویا تولید شوند هرچند کیفیت صدا و روخوانی تولیدشده ممکن است در مقایسه با صدای انسان مطلوب نباشد. کتابهای صوتی همچنین توسط شرکتهای انتفاعی به صورت آنلاین منتشر میشوند. بهای کتابهای صوتی که روی سیدی یا کاست منتشر میشوند اغلب بیش از نسخههای چاپی با جلد سخت است. کتابهای صوتی که با پیاده کردن از اینترنت خریداری میشوند اغلب کمی ارزانتر از نسخههای چاپی با جلد سخت، اما گرانتر از نسخههای چاپی با جلد شمیز هستند.به طور کلی کتابهای صوتی ارائه شده در غالب لوح فشرده مخاطبان بیشتری دارند؛ در سال ۲۰۰۵ نوار کاست ۱۶ درصد، لوح فشرده ۷۴ درصد و لینکهای قابل دانلود ۹ درصد از بازار کتابهای گویا را به خود اختصاص دادهاست.بر اساس نتایج تحقیقی در آمریکا، سود حاصل از این صنعت در سال ۲۰۰۵ در این کشور بیش از ۸۷۱ میلیون دلار بودهاست.[۱]
تولید کتاب صوتی
برای تولید کتاب گویا به راوی و استودیو ضبط نیاز است.
مزایای کتاب صوتی به نسبت رادیو
روش Push Technology در جذب مخاطب یعنی مخاطب کمترین قدرت انتخابی در محصولی که تحویل می گیرد دارد، مثلاً رادیو و تلویزیون، که کاربر کمترین قدرت انتخابی در انتخاب برنامه های آن دارد . روش Pull Technology در جذب مخاطب یعنی مخاطب بیشترین قدرت انتخاب را داشته و می تواند هر نوع شخصی سازی را در دریافت محصول نهایی داشته باشد . مخاطبان در پادکست و کتاب صوتی بیشترین قدرت را انتخاب برای گوش دادن به پادکست ها سلامت، ورزشی، اجتماعی و .. . را دارند.
در پادکست یا نوار صوتی امکان شنیدن هر بخش از صدا، جلو و عقب بردن آن در اختیار کاربر است . کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می تواند به محتوای پادکست / نوار صوتی گوش کند . در حالی که رادیو و حتی رادیوهای اینترنتی چنین امکانی ندارند.
در این روش، مصرف کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاه های پخش غیر از رایانه نیز استفاده می کند و در زمان استفاده، لزوماً نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست . معمولاً دستگاه هایی که می توان پادپخش ها را روی آن ها شنید، همان دستگاه های پخش موسیقی دیجیتال هستند که عموماً بسیار کوچک و قابل حمل هستند . در نتیجه کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود . محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روشها، نیاز به حفظ ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا وجود دارد.
در این روش، نیازی به مراجعه به وب گاه های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرمافزار و افزودن نشانی پادپخش موردنظر به فهرست، کپی محتوا به رایانه و در نهایت به دستگاه پخش آن بطور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدیدترین اطلاعات را در دستگاه پخش مختوای صوتی خود خواهد داشت.
الكتاب المقروء أو المسموع هو تسجيل لنص يتم قراءته. وليس بالضرورة ان يكون إصدار الكتاب الصوتي تماما مثل الكتاب أو المجلة.
التاريخ
كان الكتاب الصوتي أو المنطوق المتاحة في المدارس والمكتبات العامة وإلى حد أقل في محلات الموسيقى منذ ثلاثينات القرن العشرين. وأدلى العديد من الألبومات الكلمة المنطوقة قبل سن أشرطة الفيديو وأقراص الفيديو الرقمية والأقراص المدمجة، وصوت للتحميل، وغالبا إلا من المسرحيات بدلا من الكتب. لم يكن حتى الثمانينيات من العشرين أن بدأ المتوسطة لجذب تجار التجزئة للكتب، ثم تجار التجزئة التي تعرض الكتاب على أرفف الكتب وليس في شاشات منفصلة.
مميزاته
مفيد خصوصا لذوي الإحتياجات الخاصة (كالمصابين بإضطرابات النظر)
الوصول إلى آذان المنشغلين عن القراءة كسائقي السيارات والذاهبين إلى أشغالهم.
كما أنّ الاستماع إلى المعلومة يتيح استنباطها بشكل مختلف عن القراءة.