زبان عربی در خدمت صنعت گردشگری (به نقل از مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی)
دانلود فایل کامل به صورت پی دی اف
مقاله: علمی – پژوهش
مولفان
حسن کاظمی سهلوانی ۱ ؛ فیض الله مددی۲
۱نویسنده مسوول
۲همکار
چکیده:
گردشگری، صنعتی است فرهنگی و پرسود کهنقش زبان در آن برجستهاست و تمامی عناصر پیوندمیان ملتها را در خود دارد. همچنین کارکردهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و آیینی آن نیز قابل توجه است. در گردشگریِ سلامت،زبان اهمیت و جایگاه والایی دارد. چراکه گردشگر بیشترین تعامل و ارتباط را با مجموعه بزرگی از مردم مقصد دارد. این تعامل گسترده ودوسویهمیتواند به پیوندهای اجتماعی و فرهنگی نیز بینجامد.
پیشرفتهای ایران در زمینههای متعدد علمی، سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی توجه ملل مسلمان رابه خود معطوف کردهاست. گردشگری سلامت نیز یکی از مهمترین دلایل مسافرت مسلمانان عرب به ایران است. در این زمینه با چند پرسش روبهرو هستیم: نقش دانشآموختگان زبان عربی در توسعه صنعت گردشگری بهویژه گردشگری سلامت چیست؟ ظرفیتهای این صنعت در جذب دانشآموختگان و فارغالتحصیلان زبان عربی چگونه است؟
بیشکدانشآموختگان زبان عربی حلقه واسط گردشگران سلامت و درمانگرانهستند که هم در مقام سفیران فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و همدر مقام بازرگانان دستاوردهای علمی کشور ایفای نقش میکنند و در دو فاز علمی و فرهنگی رسالت سترگی را بر عهده دارند.
کلمات کلیدی:
گردشگری “؛ ” دانش آموختگان زبان عربی “؛ ” کار آفرینی “؛ ” اصفهان؛ گردشگری سلامت
گردشگری یا توریسم (به انگلیسی: tourism) به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته میشود. هر چند که در سالهای اخیر شامل هرگونه مسافرتی میشود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. به کسی که گردشگری میکند گردشگر یا توریست (tourist) گفته میشود. واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند. از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانیتر شد، این امر ممکن شد. اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقهمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کردهاند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص. به طور مثال برای دیدن ساختمانهای معروف و آثار هنری، آموختن زبانهای جدید و چشیدن غذاهای متفاوت. گردشگری سازمانیافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است.