طلیع یعنی چه ؟
طلیع در فقه به چه معناست. طلیع معمولا با کلمه محارب می آید
طلیع: کسانى که مراقب کاروان ها هستند و رسیدن کاروان را به محدوده قطاع الطریق خبر مى دهند. در حقیقت، کانال اطلاعاتى دزدان هستند…
حجم طلیع چیست
ردء چه کسی است:
ردء: کسى است که در جمع آورى اموال به محارب کمک مى کند.
خروج «طلیع» از عنوان محارب
«طلیع» برگرفته از «اطلاع» و «مطلع» است؛ یعنى کسى که دزدان و راهزنان را از زمان عبور قافله آگاه مى کند. در حقیقت افرادى که کانال اطلاعاتى قطاع الطریق هستند، معمولاً در کنار جاده مى ایستادند. زمانى که قافله یا ماشینى برسد که شامل کالاى مردم است به راهزنان علامت مى دهند تا آنان قافله را غارت کنند؛ ولى خودشان در چپاول و غارتگرى دخالت نمى کنند. طلیع فقط جاسوسى مى کند، نقش دیگرى و یا حتى اسلحه هم ندارد.
اشکال: خروج طلیع از عنوان محارب بدیهى است و نیازى به طرح کردن نداشت؛ لازم نبود بگویند: حد محارب در حقش ثابت نمى شود.
جواب آن که: بسیارى از مفسران و فقها معتقدند آیه محارب در شأن قطاع الطریق نازل شده است. (مجمع البیان/3/ 291) البته به اختصاص حکم آیه به قطاع الطریق معتقد نیستند؛ بلکه آنان را مصداق روشن محارب مى دانند. از این رو فقها درصدد برآمده اند حکم افرادى را که به صورتى راهزنان را یارى مى دهند ولى خودشان در بستن راه بر قافله و اسلحه کشى و تهدید و غارت اموال دخالتى ندارند، روشن کنند. «طلیع» اسلحه اى نکشیده و تهدیدى نکرده و مردم را نترسانیده است؛ لذا تعریف محارب بر او صادق نیست. او فقط وسیله خبررسانى قطاع الطریق است.
* خروج «ردء» از عنوان محارب
«ردء» در لغت به معناى ناصر و معین است؛ و در باب محارب به افرادى مى گویند که در جمع آورى اموال، راهزنان را یارى مى کنند، بدون این که اسلحه اى بکشند یا کسى را بترسانند. فقط کارشان حمّالى و حفاظت از اموال است. لذا بر این گروه نیز تعریف محارب صادق نیست.
سؤال: هرچند تعریف محارب بر «طلیع» و «ردء» صادق نیست، اما آیا این دو گروه مفسد فى الارض نیستند؟ در صدق این عنوان نیازى به تجرید اسلحه و اخافه مردم نیست، کسى که براى قافله خبرچینى مى کند یا به جمع آورى اموال مردم پس از راهزنى مى پردازد، مصداق «مفسد فىالأرض» است.
جواب: در تطبیق عنوان «مفسد فى الأرض» بر «طلیع» و «ردء» بحثى نیست؛ زیرا، در گذشته گفتیم: نسبت «مفسد فى الأرض» و «محارب»، عموم و خصوص مطلق است؛ یعنى هر محاربى مفسد فى الأرض است، ولى هر مفسد فى الأرضى محارب نیست. اما بحث ما الآن در محارب است و نه مفسد فى الأرض؛ مى خواهیم ببینیم آیا عنوان محارب بر این دو نفر صادق است یا نه؟
طلیع و ردء هرچند از مصادیق مفسد فى الأرض هستند، ولى عنوان محارب بر آن ها صدق نمى کند؛ زیرا محارب از حرب مشتق شده است و در حرب نیاز به سلاح و تجرید آن است؛ و بدون سلاح محاربه محقق نمى گردد.
طلیع یعنی چه ؟
همچنین بخوانید: زیرتو چیست؟