۵ زبان برتر دنیا در زمینه تجارت
روشن است که در دنیای امروزی گوشه گوشهی جهان به هم متصلشدهاند و کسبوکارها بینالمللی شدهاست. با رشد اینترنت، دسترسی به مخاطبان در فاصله دور آسانتر شدهاست، اما هنوز هم زبان میتواند یک مانع بزرگ در ارتباطات باشد. به همین دلیل ترجمه به عنوان راهی برای تعامل جهانی، بیش از پیش اهمیت دارد. با این حال، با وجود زبانهای بسیار زیادی که در سراسر دنیا استفاده میشود، تصمیمگیری درباره انتخاب زبان یا زبانهایی برای یادگیری دشوار میشود. اگرچه انگلیسی در صدر انتخاب همه افراد است، در این مطلب ۵ مورد از مهمترین زبانها برای کسبوکار بینالمللی را به شما معرفی میکنیم. این زبانها ممکن است شما را شگفت زده کند!!
زبان ماندارین
به گزارش بلومبرگ (Bloomberg) به جز زبان انگلیسی، زبان ماندارین به عنوان پراستفادهترین زبان کسبوکار آینده تصور میشود. این زبان، گروهی از زبانهای چینی مرتبط باهم است که در قسمتهای شمالی و جنوب غربی چین صحبت میشوند. حدود ۱۴/۴ درصد از جمعیت جهان به زبان ماندارین صحبت میکنند و این زبان به عنوان گستردهترین زبان جهان تلقی میشود؛ چرا که ماندارین زبان مادری حدود یک میلیارد نفر در جهان است. با توجه به این که افراد بسیار زیادی به زبان ماندارین صحبت میکنند، کاملا واضح است که این زبان یکی از زبانهای ضروری برای کسبوکار و ترجمه است. جالب است بدانید که زبان انگلیسی زبان فراگیری در چین نیست. بنابراین برای تجارت با این بخش بزرگ از جمعیت جهان، لازم است بتوانید به این زبان صحبت کنید و آن را ترجمه کنید.
علاوه بر این، اقتصاد چین رشد شگفتآوری را در چند دهه اخیر تجربه کردهاست. رشد ۷/۷ درصدی تولید ناخالص، این کشور را دومین غول اقتصادی جهان بعد از آمریکا قرار دادهاست. سلطه چین بر اقتصاد جهان، زبان ماندارین را یک منبع قابل توجه برای فرصتهای کسبوکار کردهاست. هرچند کسبوکارهای چینی در سطح جهان گسترش یافتهاست، اما شکی نیست که چین همچنان یک مشتری بسیار مهم برای کسبوکارها محسوب میشود.
زبان اسپانیایی
با توجه به این که زبان اسپانیایی، زبان رسمی کشور مکزیک، اکوادور، پاراگوئه، ایالات متحده و چندین کشور دیگر است، این زبان برای ترجمه جذاب است. بعد از زبان انگلیسی، زبان اسپانیایی، دومین زبان محبوب اروپایی است. به علاوه این زبان، دومین زبان گسترده جهان بعد از زبان ماندارین است. حدود ۴۱۴ میلیون نفر در آمریکا و اروپا به زبان اسپانیایی صحبت میکنند و بر اساس تخمینها، زبان اول ۳۷۶۰۰۰۰۰ نفر در آمریکا، اسپانیایی است. به همین دلیل، اگر میخواهید با آمریکا تجارت کنید، باید برقراری ارتباط به زبان اسپانیایی را نیز در نظر داشتهباشید. با توجه به این که آمریکا اقتصاد برتر جهان است، زبان اسپانیایی نیز به زبان بسیار مهمی برای ترجمه تبدیل شدهاست. نظر به این که افراد زیادی در سراسر جهان به زبان اسپانیایی صحبت میکنند و همچنان هم میزان استفاده از این زبان در حال رشد است، بنابراین یادگیری زبان اسپانیایی خالی از لطف نیست.
زبان روسی
روسیه یک مهرهی بینالمللی است و یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل است که موجب میشود زبان روسی زبانی مهم برای روابط بینالمللی، دیپلماتیک و تجاری شود. با توجه به اندازه کشور روسیه، اقتصاد نوظهور و منابع طبیعی این کشور (کشور روسیه بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان است) واضح است که برای کسبوکار جذابیت بسیاری دارد. حدود ۲۵۰ میلیون نفر در جهان به زبان روسی صحبت میکنند. علاوه بر این، شهر مسکو بیشترین جمعیت میلیاردر در جهان را دارد! بنابراین ترجمه به زبان روسی میتواند گام مهمی برای منافع کسبوکار بینالمللی باشد.
زبان عربی
بلومبرگ زبان عربی را به عنوان یکی از مفیدترین زبانهای تجاری معرفی کردهاست. زبان عربی برای ترجمههای تجاری مهم است؛ چرا که درب ورود کسبوکار شما به شرق میانه است. ۲۹۵ میلیون نفر در سراسر جهان، در ۲۷ کشور مختلف از جمله امارات متحده عربی، مصر و اسرائیل، از زبان عربی، به عنوان زبان رسمی خود استفاده میکنند. علاوه براین، بازار در حال رشد زبان عربی، آن را به عنوان یک مهره موثر در کسبوکار قرار دادهاست. کاربرد اینترنت نیز در شرق میانه رو به افزایش است. با وجود تعداد زیاد عربی زبان که فقط به همین زبان صحبت میکنند، ترجمه زبان عربی بسیار مهم است و در بازار بینالمللی یک مزیت برای کسبوکارها محسوب میشود. بنابر آنچه گفتهشد، اهمیت زبان عربی به عنوان یک زبان بینالمللی برای کسبوکار روشن است
زبان پرتغالی (برزیلی)
اگرچه زبان پرتغالی انتخابی منطقی به نظر نمیرسد،اما جالب است بدانید که این زبان، زبان رسمی ۲۰۹ میلیون نفر جمعیت کشور برزیل است. در حال حاضر برزیل نهمین اقتصاد بزرگ جهان و زبان پرتغالی ششمین زبان پرمخاطب جهان است. بعد از اسپانیایی، پرتغالی دومین زبان پرمخاطب آمریکای جنوبی است و زبان مادری بسیاری ازکشورهای آفریقایی است. به علاوه، در ایالات متحده نیز تقاضا برای زبان پرتغالی افزایش یافته است. پرتغالی همواره یکی از زبانهای مهم در جهان بودهاست و اخیرا به عنوان زبانی مهم برای برای کسبوکارها و روابط بینالمللی مطرح شدهاست. تبدیل شدن برزیل به یک قدرت اقتصادی و همچنین برگزاری المپیک در این کشور، بدون شک ترجمه به زبان پرتغالی، تاثیر بزرگی در کسبوکارها میگذارد.
چنانچه گفته شد، توجه به بازارهای قدرتمند اقتصادی که به زبانهای اسپانیایی، چینی، عربی، پرتغالی، روسی، یا دیگر زبانهای روبه رشد جهانی صحبت میکنند، انتخابی ضروری به نظر میرسد.