نمایشگاه کار چیست
در بسیاری از کشورهای دنیا، شرکتهای بزرگ به هنگام فارغالتحصیلی دانشجویان شروع به استخدام و جذب نیروی کار میکنند. این فرآیند عموماً در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز انجام میشود. دلیل اصلی این اقدام شرکتها جذب نیروهای جوان و استفاده از پتانسیل و انرژی بالای آنها است.
این نمایشگاهها عموماً توسط دانشگاهها برگزارشده و کسبوکارهای بزرگ در زمینههای مختلف در آن حضور پیدا میکنند. هدف اصلی این رویداد تبادل اطلاعات بین جویندگان کار و کارفرماها است. قرار دادن این دو قشر در برابر یکدیگر باعث میشود در درجه اول دانشجویان با فرصتهای شغلی و فضای شرکتها آشنا شوند. موضوعی که میتواند به انتخابی درست کمک قابلتوجهی کند. در سوی دیگر اینگونه رویدادها فرصت مناسبی را برای شرکت و سازمانها فراهم میآورد تا با تعداد زیادی از نیروهای جویای کار ملاقات کرده و در یک فضای رقابتی نسبت به جذب نفرات موردنظر خویش اقدام نمایند.
متأسفانه در داخل ایران سیستمی یکپارچه برای انجام این فرآیند وجود ندارد اما در پنج سال گذشته و به لطف یکی از برترین دانشگاههای کشور یعنی دانشگاهی صنعتی شریف، نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه کار برگزار شد که قدمی بزرگ در این زمینه برداشت. هدف اصلی نمایشگاه کار که بهاصطلاح آن را Job fair مینامند، اتصال حلقه گمشده زنجیر ارتباطی بین دانشگاههای کشور و شرکتها است.
اگر از فارغالتحصیلان کشور باشید میدانید که هنگام خروج از دانشگاه و دریافت مدرک با محیطی کاملاً گنگ و گیجکننده روبهرو خواهید شد. نمیدانید به کجا باید مراجعه کنید و عموماً به وبسایتهای کاریابی روی میآورید. با محیط شرکتهای دولتی و خصوصی هیچ آشنایی نداشته و برای هر کجا که در حال جذب نیرو است روزمه خود را ارسال میکنید. این در حالی است که اکثر دانشجویان در هنگام فارغالتحصیلی نحوه نگارش رزومه (CV)، چگونگی حضور در یک مصاحبه کاری را ندانسته و حتی با مفاهیمی نظیر نامه معرفی (Cover Letter) آشنا نیستند. برفرض که فرد فارغالتحصیل تمامی این مهارتها را نیز داشته باشد، اما هیچ آشنایی با محیط شرکتی که در آن قرار است مشغول به کار شود نداشته و ممکن است پس از مدت کوتاهی از آغاز به کار، ماهیت شغل نتواند وی را ازنظر روحی و روانی ارضا کند.
به همین دلایل نمایشگاههایی تحت عنوان نمایشگاه کار یا همان Job Fair شکل گرفتند. اما هدف نمایشگاه کار چیست؟
این نمایشگاهها عموماً توسط دانشگاهها برگزارشده و کسبوکارهای بزرگ در زمینههای مختلف در آن حضور پیدا میکنند. هدف اصلی این رویداد تبادل اطلاعات بین جویندگان کار و کارفرماها است. قرار دادن این دو قشر در برابر یکدیگر باعث میشود در درجه اول دانشجویان با فرصتهای شغلی و فضای شرکتها آشنا شوند. موضوعی که میتواند به انتخابی درست کمک قابلتوجهی کند. در سوی دیگر اینگونه رویدادها فرصت مناسبی را برای شرکت و سازمانها فراهم میآورد تا با تعداد زیادی از نیروهای جویای کار ملاقات کرده و در یک فضای رقابتی نسبت به جذب نفرات موردنظر خویش اقدام نمایند. نیرویهای جوانی که تازه فارغالتحصیل شدهاند و انرژی و ذهنی باز برای پیشرفت شرکتها دارند. در این میان عوامل و مشکلاتی که مانع اشتغال فارغالتحصیلان میشوند نیز از بین رفته و جویندگان کار میتوانند بدون هیچ واسطه و ارزیابی با شرکتهای موردعلاقه خود بیشتر آشنا شوند. در حالت عادی اگر بخواهید برای کار در یک شرکت اقدام کنید، نخستین قدم ارسال رزومه است. اگر نحوه نوشتن رزومه را ندانسته و یا سابقه کار مناسبی را نداشته باشید چطور میتواند باهدف خود دست پیدا کنید. بدین ترتیب نمایشگاه کار به شما این اجازه را میدهد بدون هیچ رزومه و یا سابقه کاری بتوانید خود را نشان دهید.
کاریابی ناسار – معرفی نیروی مسلط به عربی